Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skoleudviklingssamtale

Efter skoleudviklingssamtalen 24-25

Skoleledelsen udarbejder et notat med gengivelse af evalueringens resultater, som skal være tilgængelig på skolens hjemmeside.

Databank

Databanken indeholder følgende data. 

  • Resultater af test i dansk (læsning) og matematik og anden relevant viden om faglige resultater

  • Afgangsprøveresultater

  • Overgang til ungdomsuddannelse

  • Elevtrivselsmåling

  • Elevexitmåling

  • Forældretilfredshedsundersøgelse

  • Elevfravær

  • Segregeringsgrad

  • Fritidspædagogiske indsatser i SFO og eventuel klub 

  • Medarbejdertrivsel (den sidst gennemførte medarbejdertrivselsmåling, handleplan på baggrund af medarbejdertrivselsmålingen, APV, sygefravær og/eller andet)

  • Opfølgning på tidligere skoleudviklingssamtaler: Status på eventuelle udviklingsplaner og handleplaner

  • Elevpræsentationer, læringsforløb, praksiseksempler på forældresamarbejde mm.

Skoleudviklingssamtale 2024-2025. Notat.

Formål med samtalen

Den 23. juni 2025 gennemførtes den årlige skoleudviklingssamtale om skolens kvalitetsdata og opfølgning på Skolens handleplan for kvalitet.

Samtalen gennemføres med deltagelse af skolens ledelsesteam, chefen for Uddannelse & Læring Ulla Riisbjerg Thomsen og Leder for Pædagogik & Læring Søren Klindt.

Den fælles ramme for samtalen er Vejle Kommunes vision, Børne Ungepolitikken og den årlige kommuneredegørelse.

Handleplan for kvalitet og den årlige udarbejdede skoleplan, er skolens strategiske værktøjer der tilsammen peger retning, formulerer samarbejdsstrukturer og beskriver indsatser.

Udvalgte data

  • Data fra nationale test, nationale overgangstest, afgangskarakterer
  • Data fra trivselsmålinger for både elever og personale

Hvilke mønstre får vi øje på i relevant data for skolen?

De nationale Overgangstests Firkløverskolen 2024/25 (afholdt september/oktober 2024)  

DANSK AFKODNING. Skolens resultater ligger omkring landsmedianen. Skolen gennemfører klassekonferencer, hvor skolens vejledere drøfter og kvalificerer data, sammen med klassernes faglærere i dansk og matematik. 

 

Klasse 

Antal rigtige svar, gns 

Antal spørgsmål 

Årgangens gns 

Landsmedian 

2.a 

10 

30 

 

 

10 

 

 

2.b 

14 

30 

2.g 

30 

 

3.a 

11 

29 

 

 

11 

 

 

10 

3.b 

12 

29 

3.g 

10 

29 

 

4.a 

15 

32 

 

 

13 

 

 

14 

4.b 

16 

32 

4.g 

32 

 

6.a 

22 

31 

 

 

25 

 

 

 

 

24 

6.b 

27 

31 

6.g 

25 

31 

 

8.a 

22 

33 

 

 

21 

 

 

20 

8.b 

21 

33 

8.c 

21 

33 

DANSK TEKST- OG SPROGFORSTÅELSE 

Klasse 

Antal rigtige svar, gns 

Antal spørgsmål 

Årgangens gns 

Landsmedian 

2.a 

33 

101 

 

 

32 

 

 

31 

2.b 

34 

101 

2.g 

30 

101 

 

3.a 

48 

93 

 

 

46 

 

 

42 

3.b 

46 

93 

3.g 

43 

93 

 

4.a 

52 

103 

 

 

56 

 

 

54 

4.b 

62 

103 

4.g 

55 

103 

 

6.a 

48 

91 

 

 

55 

 

 

56 

6.b 

57 

91 

6.g 

60 

91 

 

8.a 

58 

100 

 

 

54 

 

 

56 

8.b 

51 

100 

8.c 

52 

100 

 

MATEMATIK 

 

Klasse 

Antal rigtige svar, gns. 

Antal spørgsmål 

Årgangens gns 

Landsmedian 

2.a 

39 

49 

 

 

38 

 

 

40 

2.b 

39 

49 

2.g 

36 

49 

 

4.a 

50 

68 

 

 

42 

 

 

49 

4.b 

39 

68 

4.g 

36 

68 

 

6.a 

49 

76 

 

 

52 

 

 

49 

6.b 

54 

76 

6.g 

53 

76 

 

7.a 

40 

61 

 

 

40 

 

 

37 

7.b 

39 

61 

7.c 

42 

61 

 

8.a 

44 

61 

 

 

40 

 

 

 

37 

8.b 

40 

61 

8.c 

44 

61 

 

Landsresultaterne er fra sommerprøver 2024-245 sammenholdt med Firkløverskolens resultater fra dette års (2023-2024) prøver.

Sommerprøve 2023-24

Sommerprøve 2024-25

Prøve

Landsplan

Firkløverskolen

Dansk læsning

5,5

6,1

Dansk retstavning

6,1

6,83

Matematik m/u hjælpemidler

6,4

6,86

Afgangsprøver

Firkløverskolen har præsteret et samlet gennemsnit for folkeskolens bundne prøver på 7.97 og hæver således sidste års resultat fra 7.40. Dette års resultat er det 4 bedste målt i forhold til Vejle kommunes skoler.

Personalefravær

Sygefraværet for personale registreres i kort- og langt fravær. Statistisk har vi tidligere registreret kortidsfravær som fravær kortere end 11 dage. Det er nu ændret til fravær kortere end 31 dageNedbringelse af skolens korte fravær har været en indsats siden marts 2023 og er i dag på et godt niveau. Derimod er det lange fravær steget, så det samlede fravær stadig er for højt.

Korttidsfravær

Fraværsprocent

Definition korttidsfravær

2022

2,89 %

<11 dage

2023

2,61 %

<11 dage

2024

2,37 %

<31 dage

Elevtrivsel

Vi har et fald i underemnet støtte og inspiration i trivselsmålingen. Derfor har vi igangsat et større systematisk arbejde med trivselsmålingen. Alle klasser udarbejder sociale årsplaner med skole- og klasseindsatser. Disse følges tæt af skolens ledelse.

Mål for skoleåret 2025-26. At komme op på det kommunale niveau.

Generel trivsel

Den generelle trivsel er kommunalt i 2023-24 på 85,0. På Firkløverskolen er vi ikke på det kommunale niveau, og det ønsker vi at ændre.

Skoleår

Elkjær

Givskud

Ikær

Søndermarken

2023-24

65,9

70,0

74,6

82,7

Økonomi

Vikarudgifterne er faldet fra 4,3 millioner kroner i 2021-22 til 1,2 millioner kroner i 2023-24. Dette skyldes en målrettet indsats i forhold til fokus på sygefravær og opfølgning. Firkløverskolen kom ud af 2024 med et overskud. Skolens sekretariatsleder udarbejder månedlig status på skolens forbrug og forventede udgifter samt forventet resultat for budgetåret, som fremlægges på ledermøder. Derudover holdes skolebestyrelsen orienteret. Efter overgang til NEM-økonomi bliver årshjul for økonomiopfølgning revideret. Vi har en tillids- og kontrolbasseret tilgang til skolens økonomi.

Hvilke prioriterede indsatser har vi fokus på i skoleåret 25-26? 

På Firkløverskolen vil vi i 2025-26 have særligt blik på at forankre nedenstående tre områder:

  1. Den nationalt vedtagende kvalitetsreform. Vi har udarbejdet en tids- og handleplan, som sikrer koordinering, prioritering og implementering af de 33 initiativer.

  2. Den kommunalt vedtagende nye Børne- og ungepolitik, som blev præsenteret første gang for personalet d. 23. januar 2025. 

  3. Firkløverskolen er af Uddannelse & Læring udpeget som udviklingsskole. Vi skal på 0. -3. årgang arbejde med investeringsområderne:

    • Overgangspædagoger

    • Co-teaching/fleksibel holddannelse

    • Læremidler/fysiske læringsmiljøer

 

Indsatserne for udviklingsskoleprojektet beskrives nærmere i en udviklingsplan. Udviklingsplanen beskriver skolens strategiske retning og arbejdet med implementering af ”Flere børn og unge sammen i lokale fællesskaber” for 0.- 3. årgang.

Udover ovenstående tre områder og vores to lokale indsatser om ”Databaseret tilgang” og ”Ledelsens kommunikation” skal skolen arbejde med nedenstående 6 kommunale indsatser i 2025-26 for at understøtte opbygningen af udviklende fællesskaber og målet om flere børn og unge i den lokale skole. 

  1. Udviklende fællesskaber og professionelle læringsfællesskaber (PLF)

  2. Pædagogisk udvikling af mangfoldige læringsmiljøer

  3. Det pædagogiske læringscenter – det interne støttesystem (PLC)

  4. Styrkelse af elevernes læse- og skrivestrategier gennem hele skoleforløbet

  5. Systematik i arbejdet med skolefravær

  6. Beskrivelse af evt. yderligere indsatser baseret på data

Skolens ledelse har udarbejdet handleplaner for implementeringen for alle områder. Disse er tilgængelige sammen med skoleplanen.

I 25/26 er der desuden særligt fokus på kommunens strategi for udviklende fællesskaber:

Pædagogiske fællesmøder

På fællesmøderne for skolens pædagogiske personale iværksættes et kompetenceløft inden for rammesættende pædagogik, hvor der indgår logbog, værktøjer og en systematisk tilgang til elever og grupper af elever i udfordringer.

Dette sker i samarbejde mellem Kerne-PLC og ledelsen. 

Alle møderne skal være praksisnære og have fokus på udvikling af professionelle læringsfællesskaber - og samspillet mellem PLC og arbejdet i årgangsteam/den enkeltes og teamets undervisning. Ledelsen deltager i teammøder, hvor der arbejdes ud fra en skabelon for møderne, som har fokus på deltagelsesmuligheder for alle.

Udarbejdet september 2025.