Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skoleudviklingssamtale skoleåret 23-24

Skoleudviklingssamtale 2023-2024

Formål med samtalen

Den 31. januar 2024 gennemførtes den årlige skoleudviklingssamtale om skolens kvalitetsdata og opfølgning på Skolens handleplan for kvalitet.

Samtalen gennemføres med deltagelse af skolens ledelsesteam, chefen for Uddannelse & Læring Ulla Riisbjerg Thomsen og Leder for Pædagogik & Læring Søren Klindt.

Den fælles ramme for samtalen er Vejle Kommunes vision, Børne Ungepolitikken og den årlige kommuneredegørelse.

Handleplan for kvalitet og den årlige udarbejdede skoleplan, er skolens strategiske værktøjer der tilsammen peger retning, formulerer samarbejdsstrukturer og beskriver indsatser.

Hvor finder vi vores data?

  • Data fra nationale test, nationale overgangstest, afgangskarakterer
  • Data fra trivselsmålinger for både elever og personale
  • Data fra elev exit-målinger
  • Data fra sygefraværsstatistik
  • Data fra opgaveoversigter
  • Data fra de økonomiske nøgletal
  • Observationer og samtaler
  • Etc.

Hvilke mønstre får vi øje på i relevant data for skolen?

Resultater fra de obligatoriske test i dansk læsning i dansk og matematik skal indgå.

Nationale overgangstest

Dansk læsning – Afkodning: Placerer vi os på landsgennemsnittet
Dansk læsning – Tekst og sprogforståelse: Placerer vi os på landsgennemsnittet
Matematik: Placerer vi os lige under landsgennemsnittet

Afgangsprøver

Generelt er tallene omkring Firkløverskolen sådan, at tager vi de socioøkonomiske faktorer for skolen i betragtning, løftes eleverne generelt i forhold til det forventelige.

Ved afgangsprøverne var der et fald i skolens gennemsnit. Men det er en national tendens.
Vi er glade for at se en lille stigning i andelen af elever med karakteren mindst 2 i dansk og matematik, trods faldet i gennemsnittet.

Opmærksomhed

Ved gennemgang af skolens data får vi øje på at vi skal have opmærksomhed på vores differentiering af undervisning i sammenlæste klasser.

Personalefravær

I midten af marts 2023 satte vi fokus på personalefraværet med forskellige indsatser. Fraværet er nedbragt med 4,4 pct i hele 2023. Vi har stadig nedbringelse af fraværet som indsats i 24/25.

Elevtrivsel

Vi har et fald i underemnet støtte og inspiration i trivselsmålingen. Det kræver handling i 24/25, hvorfor vi vil arbejde med emnet ”samskabelse af Firkløverskolens børnesyn” på Pædagogiske fællesmøder. Dette med afsæt i Vejle kommunes ”strategi for udviklende fællesskaber”.

Økonomi

I 2022 og 2023 har der været et merforbrug, der næsten er dækket af ubrugte midler fra tidligere år. Med en mulig kommunal reduktion af lønmidlerne (vedtaget), skal der være fokus på at tilrette økonomien samtidig med at budgettet afspejler skolens strategi og indsatser.

Hvilke handlinger vil være relevante at videreføre og iværksætte på baggrund af data?

Firkløverskolens målsætninger og prioriteringer i 24/25 vil være i forlængelse af dem vi havde i 23/24. Her havde vi fokus på strukturelle og organisatoriske forandringer, der alle gerne skulle give et positivt afkast for elevernes læring og trivsel.

Et særligt fokus er på elevstøtten, og videreudvikling af de arbejdsgange og rammer der støtter elever med særlige behov i almen skolen.

I 24/25 er der således særligt fokus på nedenstående kvalitetsfremmende områder der også er fokus på i 23/24:

  • Fortsat implementering af strategien for udviklende fællesskaber. Herunder et øget fokus på lokal organisering af PLC/AKT. Vi ønsker lokalt større sammenhæng med den kommunale rammebeskrivelse for PLC, samt de kommunale muligheder der gives i TCBU/kompetencentrene.
  • Udvikling af PLC til en mere fleksibel og dynamisk organisering af skolens vejledere og ressourcepersoner, der som en central del af skolens kapacitetsopbygning arbejder for at styrke elevernes læring og trivsel.
  • Videre med professionelle læringsfælleskaber – styrket kvalitet i praksis. Fraværet og det heraf følgende vikarbehov. I forlængelse heraf hvordan vi håndterer vikarbehovet så det sker med mest mulig kvalitet i undervisningen.

I 24/25 er der desuden særligt fokus på nedenstående kvalitetsfremmende områder:

  • Udvikle på pædagogisk praksis og rammerne for den pædagogiske praksis, så alle børn oplever deltagelsesmuligheder i både undervisning og fritidstilbud.
  • I højere grad at anvende- og udnytte, de særlige prøvevilkår der er mulige – før og under en prøve - for at stille elever med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser lige med øvrige elever.
  • Anvendelsen af klassekonferencer i dansk og matematik, så vi har faglige fora til sparring om undervisningsfaglighed og alle elevernes faglige udvikling.

Hvordan skal handlingerne iværksættes og prioriteres?

Struktur for møder og indsatser under PLC med fokus på organisatorisk læring på alle niveauer. I indeværende skoleår (23/24) arbejder en nedsat PLC udviklingsgruppe med at forberede dette arbejde, så afsættet for faglig sparring og udvikling er til stede kommende skoleår.

I 24/25 skal vi udvikle på den pædagogiske og didaktiske praksis i rammerne af den struktur der pt. skabes. Vi har som i 23/24 et ønske om øget ressourcealokering til PLC-opgaverne.

Hvilke forbedringer forventes handlingerne at give?

Med etablering af et velfungerende PLC og støttesystem – med gode og tydelige rammer for organisatorisk læring - forventer vi at styrke vejlederidentiteten, det professionelle samarbejde, ledelsens indsigt i det pædagogiske og didaktiske arbejde, og ikke mindst højnelse af elevernes læring og trivsel.

Vi forventer desuden at se en styrkelse af de inkluderende læringsmiljøer i klasserne, på årgangene og med indsatser der i særligt tilrettelagte rammer styrker deltagelsesmulighederne (mellemformer).

Hvad vil vi gerne se om et år?

En større procentdel af distriktets børn har deres skolegang i rammerne af Firkløverskolens almene skoletilbud.

Målet for alle elever er aflæggelse af folkeskolens afgangseksamen ved udgangen af 9. klasse – der hvor det er behov, anvendes- og udnyttes, de særlige prøvevilkår der er mulige

Elevtrivslen højnes, og især parameteret ”støtte og inspiration” hæves fra de 3.0 i 22-23.

Vi fastholder skolens løfteevne i forhold til socioøkonomisk reference.

Hvordan skal handlingerne evalueres?

Ledergruppen evaluerer løbende med Skoleudviklingsgruppen/Kerne-PLC gruppen, samt på egne strategiske møder.

Desuden vil det på være muligt at involvere hele personalet på de 7 årlige fællesmøder.

Fællesmøderne for skolens pædagogiske personale iværksættes i samarbejde mellem Kerne-PLC og ledelsen. Alle møderne skal være praksisnære og have fokus på udvikling af professionelle læringsfællesskaber - og samspillet mellem PLC og arbejdet i årgangsteam/den enkeltes undervisning.

Er der behov for understøttelse fra forvaltningen?

Oplæg om - og indsigt i - prøver på særlige vilkår, og betingelser for fritagelse.

Understøttelse i organisering af mellemformer på alle afdelinger.