Aula_close Layer 1

Underretning til hjemmene om elevernes udbytte af undervisningen, herunder elevplanen

Formål:

Underretning af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen herunder elevplanerne skal sikre, at forældrene:

• får en løbende og fyldestgørende orientering, om elevens faglige og trivselsmæssige udvikling.
  • får et grundlag for at bidrage til elevens læring og trivsel.

Mål:

• Underretningen er præcis, og tilpasset forældrenes forskellige forudsætninger.
  • Underretningen hjælper skolen og forældrene til, sammen og rettidigt at forebygge og løse faglige og trivselsmæssige vanskeligheder.

• Elevplanen er en del af underretning til hjemmet, om elevens udbytte af undervisningen. Den giver forældrene og eleven et billede af elevens trivsel og faglige udbytte.
  • Elevplanen er med til at sikre, at alle elever udfordres i forhold til deres niveau.
  • Elevplanen danner grundlag for skole-hjemsamtalen og indeholder aftaler mellem skolen og forældrene.

Skolens ansvar:

Skolen:

• giver forældrene en fyldestgørende viden om elevens udvikling i fagene.
  • giver forældrene viden om, hvordan de i hjemmet kan støtte elevens læring.
  • opdaterer løbende elevplanen.
  • giver i elevplanen et fyldestgørende billede af den enkelte elevs trivsel og faglige udbytte samt af de konkrete mål, der sættes for elevens udvikling.
  • arbejder på, at indholdet i elevplanen bygger på samtaler med eleven.
  • tager hensyn til forældrenes forskellige forudsætninger i sin orientering om elevens udbytte af undervisning.
  • udleverer elevplanen i så god tid, at forældrene kan bruge det som forberedelse til skole-hjemsamtalerne.
  • sørger for opdatering af elevplanen efter samtalen i forhold til mål og aftaler.

Forældrenes ansvar:

Forældrene:

• har en løbende dialog med deres barn om aftalte mål og udbytte af undervisningen.
  • følger op på indgåede aftaler om, hvordan de skal støtte deres barns læring.
  • holder sig orienteret om indholdet i elevplanen.